Bergen schiet wortel in derde klasse

Alkmaarsche Boys 1 (zon)

V.V. Bergen 1

3e klasse B

10 februari 2019 14:00

J. Wals

Bergen heeft door een belangrijke 0-2 overwinning bij Alkmaarsche boijs weer wat meer afstand genomen van de gevarenzone. De ploeg van trainer Djordi Hopman speelde niet bepaald groots en met name in de tweede helft werd men wat nadrukkelijke teruggedrongen nadat men op 0-1 was gekomen. De ploeg uit Overdie ontbeerde echter de creativiteit om echt gevaarlijk te kunnen worden waardoor de gelijkmaker uitbleef. In de slotfase besliste Bergen de wedstrijd met een tweede goal.

De terugwedstrijd van de eerste competitieronde werd onder druilerige omstandigheden afgewerkt. Bergentrainer Djordi Hopman kon over een nagenoeg fitte selectie beschikken zodat er voor zijn basisopstelling wat te kiezen was. Dennis Schuitmaker en Tim Bloetjes begonnen deze middag vanaf de bank waardoor Mick Stroomer en Rick Beuckens in de basisopstelling konden starten. Door deze omzettingen speelde Bergen dus in een 1-4-3-3 opstelling. Op De Kiefthoek was Alkmaarsche boijs met 1-2 de sterkste waardoor Bergen met gezonde revanchegedachten naar Alkmaar was afgereisd.

In de beginfase probeerde Bergen verzorgd te voetballen en de bal goed rond te spelen om op deze manier te trachten een gaatje te vinden. Doordat het tempo te laag lag, kon de thuisploeg vrij eenvoudig de voorwaartse beweging uit het Bergenspel halen. Op het volle middenveld leed Bergen veel balverlies waardoor het in stelling brengen van de voorwaartsen zeer moeizaam verliep. Hierdoor was het aantal keren dat men voor de goal verscheen beperkt en was er eigenlijk maar één goede kans te noteren toen Noah Robles goed werd vrijgespeeld en alleen voor keeper Jesse Bellekom niet tot scoren kon komen. Ook Alkmaarsche boijs was eigenlijk niet gevaarlijk waardoor een 0-0 ruststand op het scorebord stond.

Aan het begin van de tweede helft verving Bart Oldenboom Dennis Visscher. De jeugdige invaller was na acht minuten al trefzeker toen hij als eindstation fungeerde bij een aanval over rechts. De gastheren protesteerden nog wel omdat er hands gemaakt zou zijn, maar arbiter Wals keurde de goal goed. Na deze goal moest Alkmaarsche boijs op zoek naar de gelijkmaker. Bergen liep te veel achteruit waardoor het spel zich wat meer op de Bergense speelhelft afspeelde. Bij balbezit was Bergen dermate slordig dat dit balbezit vaak van korte duur was. Alkmaarsche boijs deed eigenlijk te weinig met de ballen die men vaak heel makkelijk veroverde en creëerde eigenlijk geen echte kansen.  Hierdoor bleef Bergen vrij makkelijk op de been.

Toen Bergen zo’n acht minuten voor tijd wel eens een keer de diepte zocht, speelde Stijn Vrasdonk zich goed vrij aan de rechterkant. Het terugleggen was uit het boekje, maar het half wegwerken bepaald niet. Ricardo Vos werd zodoende in staat gesteld simpel zijn eerste competitietreffer te scoren. In de slotfase probeerde de thuisclub nog wel aan een doelpunt te komen, maar men miste in deze wedstrijd duidelijk stootkracht en creativiteit om tot scoren te komen. Bergen kon na de misstap tegen Vrone weer drie punten aan het totaal toevoegen. De rekentoets in het voortgezet onderwijs wordt weliswaar afgeschaft, maar met 18 punten uit 14 duels maakt Bergen zich aardig los van de gevarenzone en schiet dus al aardig wortel in de bodem van de derde klasse.

LET OP!
De volgende thuiswedstrijd van Bergen 1 is op zaterdag 16 februari om 19.00 uur. Tegenstander is de ploeg van Egmondia.

Foto's DP Sportfotografie