Bergen in slotfase geklopt door koploper Kennemers

Kennemers (de) 1 (zon)

V.V. Bergen 1

10 maart 2019 14:00

N. Mahabali

Bergen is er in Beverwijk niet in geslaagd om koploper De Kennemers van een overwinning af te houden. De ploeg van trainer Djordi Hopman had in deze wedstrijd weer enkele basisspelers terug in de gelederen. Door twee grote nederlagen werd wat nadrukkelijker voor de verdedigende organisatie gekozen. Men bleef lang in de wedstrijd maar in de laatste acht minuten van de wedstrijd zorgden een dubieus toegekende vrije trap en een keepersfout ervoor dat Kennemers alsnog de punten in Beverwijk hield.

In de serie van drie ‘stevige’ uitwedstrijden op rij mocht Bergen het opnemen tegen de ploeg van De Kennemers uit Beverwijk. De ploeg van trainer Alami Ahannach stond samen met Vitesse op de eerste plek dus had duidelijk baat bij een overwinning om de kampioensaspiraties levend te houden. Bergen speelt de laatste weken in een sterk wisselende samenstelling wat de stabiliteit van het elftal niet bepaald ten goede kwam. Wel konden enkele youngsters hun debuut in Bergen 1 maken en laten zien wat hun mogelijkheden zijn. Ook op deze zondagmiddag was het niet bepaald strandweer en met veel regenval waren de omstandigheden om te voetballen niet bepaald ideaal.

Bergentrainer Djordi Hopman had voor deze wedstrijd weer wat spelers beschikbaar die blessurevrij van de Alpentoppen waren afgekomen. Hierdoor startten aanvoerder Daan Oldenburg en Twan Schouten weer in de achterste lijn. Ricardo Vos had tegen Vitesse zijn schorsing uitgezeten en kon zijn shirtje weer aantrekken. Op het strafbankje werd hij door Koen Wester vervangen die in Castricum tegen zijn vijfde gele kaart opliep. Lars Kraakman had een bezoekje aan Real Madrid-Ajax gebracht en verruilde deze vochtige middag zijn tribuneplaats in het Bernabeustadion voor een plek op de reservebank op sportpark Adrichem. Scheidsrechter deze middag was de heer Mahabali uit Hoorn.

Al heel snel was duidelijk wat we deze middag te zien zouden krijgen. Bergen liet het initiatief aan de koploper en zakte in. Kennemers koos voor gecontroleerd aanvalsspel waarbij de bal veel breed werd gespeeld en gezocht werd naar een gaatje. Het tempo lag hierbij niet al te hoog waardoor Bergen hier niet zenuwachtig van werd. Het verplaatsen van het spel was dusdanig traag dat Bergen dus makkelijk op de been bleef. Bergen had weinig balbezit en kon aanvallend niet echt potten breken. Doordat Bergen op het middenveld en in de frontlinie de ballen niet echt vast kon houden, was men ook niet in staat zich van achteruit in te schakelen. Voordeel hiervan was wel dat verdedigers in hun positie konden blijven staan en niet verrast konden worden door omschakelmomenten. Voorin was men bij Bergen aangewezen op bevliegingen. Vlak voor rust leek zo’n bevlieging van de witte Socrates versie 2.0 tot resultaat te leiden, maar de inzet van Djara Grootenhuis werd door de keeper gekeerd waardoor beide ploegen met een 0-0 stand de kleedkamer opzochten.

Een ongewijzigd Bergen verwachtte dat Kennemers in de tweede nog nadrukkelijk op zoek zou gaan naar een doelpunt. Ook nu speelde de wedstrijd zich merendeels op de helft van de gasten af. Er waren niet echt uitgespeelde kansen voor Kennemers te noteren en als de bal in de buurt van de goal kwam, was keeper Jorrit Stoop paraat. De Bergendoelman moest echter nadrukkelijk in actie komen toen een misverstand achterin een speler van Kennemers alleen voor de goal bracht. De Bergendoelman redde echter bekwaam. Naarmate de wedstrijd voortduurde, leek het er steeds meer op dat een hardwerkend Bergen een punt aan het duel zou overhouden. Acht minuten voor tijd kreeg Kennemers een wat makkelijk gegeven vrije trap net buiten het strafschopgebied. De bal werd fraai over de muur heen gekruld waardoor de thuisploeg op 1-0 kwam. Een minuut later ging de goed keepende keeper Jorrit Stoop in de fout toen een houdbare bal door zijn benen ging waardoor de wedstrijd beslist was.

Komende zondag mag Bergen eindelijk weer een keer op De Kiefthoek aan de bak. Tegenstander is de ploeg van Limmen die ook in het linker rijtje te vinden is.