Bergen met overwinning winterstop in

V.V. Bergen 1

Ilpendam 1

15 december 2019 14:00

M.J. van Grevenbroek

Bergen heeft de laatste wedstrijd voor de winterstop winnend afgesloten. De ploeg van trainer Djordi Hopman was met 3-2 te sterk voor Ilpendam. Door dit resultaat kan Bergen terugkijken op een goede eerste seizoenshelft waarin men duidelijk beter heeft gepresteerd dan het afgelopen seizoen. Men kijkt dan ook reikhalzend uit naar het vervolg van de competitie waarin men hoopt de goede prestaties vast te kunnen houden.

De laatste wedstrijd voor de winterstop was Ilpendam de tegenstander. Opnieuw een opponent die het afgelopen seizoen vanuit de vierde klasse was gepromoveerd. In de voorbereiding op het nieuwe seizoen hadden Bergen en Ilpendam reeds tegen elkaar geoefend en toen was de ploeg uit Ilpendam de sterkste. In de huidige stand op de ranglijst stonden beide ploegen met 17 punten uit 11 duels precies gelijk en ook het doelsaldo was gelijk. Het beloofde op een winderige Kiefthoek dus een spannende krachtmeting te worden.

Bergentrainer Djordi Hopman had na het gelijke spel tegen Limmen weinig aanleiding gezien tot ingrijpende wijzigingen in zijn basisopstelling. Aanvoerder Stijn Vrasdonk was terug na een schorsing waardoor Tim Bloetjes zijn verblijf in Manchester met enige dagen kon verlengen en buiten de wedstrijdselectie viel.

Ook in deze wedstrijd startte Bergen weer moeizaam. Dit keer had men minder tijd nodig om in de wedstrijd te komen. Na twaalf minuten was het echter raak toen Djara Grootenhuis attent reageerde op een diepe bal en Bergen bij het eerste moment waarin men gevaarlijk werd meteen tot scoren kwam (1-0). Hierna trok Bergen de wedstrijd duidelijk naar zich toe waarbij de defensie van de gasten vele slippertjes maakte. Dat de stevige wind hierbij van invloed was, moge duidelijk zijn. Bergen kreeg enkele grote kansen, maar door onnauwkeurigheid hield men de gasten in de wedstrijd. Twee minuten voor rust kon Mike Postma namens Ilpendam makkelijk het strafschopgebied van Bergen in lopen en de bal terug leggen op aanvoerder Jordy Blom die een niet te missen kans kreeg (1-1). Vanaf de aftrap kwam de bal weer terecht bij Djara Grootenhuis die zijn tweede treffer van de dag aantekende en de ruststand op 2-1 bracht.

Trainer Djordi Hopman kijkt terug op goede eerste seizoenshelft (Foto DP Sportfotografie)

De tweede helft werd het alleen maar rommeliger. De inzet was er wel, maar goed voetbal was eigenlijk niet meer te zien. Veel irritatie zorgde ervoor dat de scheidsrechter wat nadrukkelijker naar de gele kaarten moest grijpen. Het uitvallen van Bergentopscorer Noah Robles met een hamstringblessure kwam het zelfvertrouwen van de thuisclub niet bepaald ten goede. Zijn vervanger Job Wokke bezondigde zich aan veelvuldige aanmerkingen op de leiding en een doelpoging die over de zijlijn (!) ging. In de slotfase kreeg Bergen het deksel op de neus toen een van de weinige combinaties van Ilpendam die wel over de grond werd uitgevoerd in de gelijkmaker resulteerde. Opnieuw leek het erop dat Bergen gezien de kansen in de eerste helft zichzelf flink tekort had gedaan. Uit een corner diep in blessuretijd kopte Bart Oldenboom alsnog de winnende treffer binnen waardoor een ‘narrow escape’ ontstond en Bergen alsnog met 3-2 aan het langste eind trok. Dit tot genoegen van balsponsor Peter Delver die zag dat zijn wedstrijdbal drie punten opleverde.

Bergen doet het in vergelijking tot het vorige seizoen duidelijk beter en staat op de vijfde plaats. Na vijf voetballoze zondagen mag Bergen op 26 januari van het nieuwe jaar de strijd aangaan met de ploeg van Purmerend.

De beelden van deze wedstrijd zijn HIER te zien.