Bergen start competitie met gelijkspel tegen Meervogels

V.V. Bergen 1 (zon)

Meervogels 31 1

3e klasse B

26 september 2021 14:00

A. Oughris

Sportpark De Kiefthoek
Groeneweg 5
1861PH
BERGEN NH
tel. 072-5822502

Bergen is de nieuwe competitie met een gelijkspel tegen Meervogels van start gegaan. De ploeg van de nieuwe trainer Lennart Loorbach zag dat de ploeg uit Akersloot in de eerste helft beter was, maar herpakte zich in het tweede bedrijf goed en nam het initiatief over waardoor de 0-1 ruststand werd omgezet in een verdiende 2-2 eindstand.

Na twee seizoenen die door corona niet uitgespeeld konden worden, werd op deze zonnige zondagmiddag afgetrapt tegen Meervogels. We moeten toch wel even terug gaan in de historie voor de laatste overwinning van Bergen in competitieverband. Op 15 december 2019 won Bergen met 3-2 van Ilpendam door een kopbal van Bart Oldenboom diep in blessuretijd. Het afgelopen seizoen waren er alleen maar nederlagen te noteren dus het werd wel weer eens tijd om het nieuwe seizoen met een overwinning te openen. Tegen het hoog ingeschatte Meervogels zou dat zeker geen makkelijke klus gaan worden.

Bij Bergen stond deze keer JO19-speler Jop van Vlaanderen, compleet uitgerust met duikbrevet en visakte, tussen de palen. Om toegang te krijgen tot de Bergense ziekenboeg was geen QR-code meer nodig waardoor Dennis Visscher, Koen Wester en Noah Robles deze lokaliteit ongehinderd met hun blessures konden betreden. In vergelijking met de laatste bekerwedstrijd stonden Mick Ruiter en Damio Lageveen in de basisopstelling waardoor Sten de Vries en Bo Vlaanderen vanaf de bank startten. Onder een lekker najaarszonnetje en onder leiding van scheidsrechter Oughris werd om 14.00 uur afgetrapt.

Al snel nam Meervogels de wedstrijd in handen en zocht met vaak goed voetbal het doel van de jeugdige Bergenkeeper. Bergen wist echter vrij makkelijk op de been te blijven. Het balbezit van de roodhemden was echter vaak van korte duur en de mogelijkheden van Bergen kwamen via enkel speldenprikken die niet van gevaar ontbloot waren. Na ruim een half uur kwam Meervogels aan de leiding toen een combinatie over veel schijven vanaf links diagonaal werd ingeschoten, Keeper Jop van Vlaanderen had geen kans (0-1).

Een ongewijzigd Bergen moest na de rust proberen de achterstand weg te werken. De gasten hadden te maken met een flinke terugval waardoor veel mis ging. Bergen ging wat brutaler spelen en meldde zich steeds vaker op de helft van Meervogels. Balverlies van Meervogels op het middenveld leidde de gelijkmaker in. Ricardo Vos scoorde en zorgde ervoor dat het vertrouwen bij Bergen zichtbaar toenam. Ook na de gelijkmaker hield Bergen het initiatief. Een gedreven Stijn Vrasdonk kwam aan de linkerkant, onder toeziend oog van een aantal gepensioneerde schilders op het terras, goed uit de verf. Hij vormde samen met Djara Grootenhuis de cowboys in de frontlinie. Het omhoog krijgen van het rendement is voor dergelijke aanvallers steeds weer een aandachtspunt.

Beide teams bleven voor de overwinning gaan waardoor de wedstrijd ondanks het drukkende weer aantrekkelijk bleef. Bij een aanval over links kon Bergen de bal niet goed wegwerken en op de rand van het strafschopgebied was het Koen Lanberts die Meervogels weer op voorsprong zette. Bergen probeerde door enkele wissels de accenten wat te verleggen om alsnog een punt uit het vuur te slepen. De slotfase was hectisch te noemen. Eerst werd een Bergengoal op advies van de assistent afgekeurd, maar niet lang hierna wist Stijn Vrasdonk de verdiende gelijkmaker te scoren (2-2). De sportieve wedstrijd onder prima omstandigheden werd door scheidsrechter Oughris prima geleid waarbij het hem door de spelers van beide partijen niet moeilijk werd gemaakt.

Bergen is deze competitie beter van start gegaan dan vorig seizoen (0 uit 4). De constante factoren waren duidelijk weer op hun post en de youngsters gaan zich de komende weken hopelijk steeds meer ontwikkelen. We zagen Tijn de Boer (18) weer lekker stofzuigen en meters maken op het middenveld. Om duidelijkheid te scheppen heeft de technische staf Jop van Vlaanderen (18) voor dit seizoen als keeper van Bergen 1 aangewezen waardoor deze zich hier volledig op kan richten. Ook zagen we nog het debuut van Joep Vliegenthart (18) die ook nog een kwartiertje mocht meedraaien in de ploeg van trainer Loorbach.

Komende zondag reist Bergen af naar Krommenie waar Sporting Krommenie de tegenstander is. Met de inzet en een goede organisatie van de eerste thuiswedstrijd van het seizoen, moet ook hier een goed resultaat mogelijk zijn.

Ook radioverslag van RTV80 is HIER weer beschikbaar.