Bergen kansloos tegen Vrone

1834GP
SINT PANCRAS
tel. 072-5642522

Zowel Vrone als Bergen hadden nog wat punten nodig om te voorkomen dat ze op 19 juni nog een beslissingswedstrijd op neutraal terrein moeten spelen voor klassebehoud. Of dit voor de ploeg uit Sint Pancras allemaal nog van belang is, is te betwijfelen omdat de club besloten heeft het komende seizoen met het standaardelftal op zaterdag te gaan voetballen. Het zo goed mogelijk afronden van de huidige competitie en het vervullen van de sportieve plicht vormt voor de thuisclub dus het hoofdbestanddeel van de rest van de wedstrijden. Tijdens de tussentijdse competitieronde op de donderdagavond liet men er geen gras over groeien en won met 1-7 bij Egmondia. Bergen trof in deze competitieronde medekoploper Hercules Zaandam en ging met 3-1 onderuit.

Bergentrainer Lennart Loorbach had in zijn basisopstelling ten opzichte van de wedstrijd tegen Hercules Zaandam wat wisselingen doorgevoerd. Lars de Zwart liep donderdag tegen Hercules een hamstringblessure op en werd vervangen door Sven Kers. Hierdoor verhuisde Martin Karel naar de linkerkant. Tijn de Boer en Ricardo Vos mochten deze wedstrijd weer in de basisopstelling starten. Voorin verving Stijn Vrasdonk de wat uit vorm zijnde Noah Robles. De weersomstandigheden waren prima te noemen om er een leuke wedstrijd van te maken.

Al spoedig was duidelijk dat het een zeer moeilijke middag zou worden voor Bergen. Vrone was duidelijk scherper in de duels en met veel snelheid in de frontlinie werd het Bergen flink lastig gemaakt. Bergen had ook veel moeite met het zeer hobbelige en onvoorspelbare veld. Als dit veld een sjoelbak was geweest, had hij waarschijnlijk al bij het grof huisvuil gestaan. De thuisclub was duidelijk beter gewend aan deze omstandigheden en ging hier dan ook veel beter mee om. Na 21 minuten werd linksbuiten Dennis Konijn de diepte in gestuurd en liet hierbij de Bergenverdediging zijn hielen zien en passeerde Jop van Vlaanderen in de korte hoek. Zeven minuten voor rust kreeg Bergen een strafschop na hands in het strafschopgebied. Dit buitenkansje werd door Stijn Vrasdonk dusdanig slap en ongeplaatst ingeschoten dat de kaboutervoetballers het op de woensdagmiddag beter zouden doen. Tot de rust bleef het 1-0.

Bergen voerde geen wissels door bij de start van de tweede helft. Ook nu was Vrone op alle fronten beter. Doelman Jop van Vlaanderen haalde nog een bal uit de bovenhoek maar na een klein uur werd het 2-0 toen een inzet uit een corner van richting werd veranderd. Bergencoach Lennart Loorbach bracht nog wat jeugd in en we zagen Tyron Onofra, Jelle Vogtschmidt en Tijn van Splunder nog hun opwachting maken in Bergen 1, maar het spelbeeld wijzigde hierdoor niet noemenswaardig. Ruim een kwartier voor tijd kon Vrone uit een aanval over links de 3-0 aantekenen. Het is toch aardig om te zien dat een speler als Martin Karel nu hij wekelijks speelt toch weer wat meer initiatief durft te nemen. Veel lopen met de bal is echter niet altijd erg handig want als je continue onderweg bent en nimmer je bestemming bereikt, is het toch zaak om soms even op de rem te trappen. De nederlaag werd gelaten geaccepteerd en de strijd om nacompetitievoetbal af te wenden duurt onverminderd voort.

Aanstaande donderdag haalt Bergen het restant van de gestaakte wedstrijd tegen WSV 1930 in. In Wormer speelt men slechts 1 helft en Bergen verdedigt in dit duel een 1-2 voorsprong. De wedstrijd begint om 20.00 uur. Hierna mag men op zondag 22 mei op  De Kiefthoek tegen Hollandia T opnieuw proberen zich in veilige haven te spelen.